dsfv3

De fleste har prøvet at være på en arbejdsplads, hvor der forekommer konflikter. Som arbejdsgiver, ansat og kollegaer imellem er det vigtigt der bliver taget hånd om konflikterne. Kan man ikke finde ud af at få løst konflikterne, kan man f.eks. anvende teambuilding. På denne måde vil i komme til at forstå hinanden bedre. Selve arbejdspladsen vil også blive bedre. Er der flere i ledelsen, bør i snakke sammen og finde ud af en løsning.

Hvad gør du når der er konflikter på arbejdspladsen?

Til de ansatte: Hvis i kan se at der er konflikter imellem, en eller flere parter, bør i måske træde til og hjælpe. Det er mange timer i går sammen om dagen. Et arbejde kan være en sur pligt i stedet for en god dag, og sådan bør det ikke være. I bør stå sammen som et team, så alle kan lide at komme på arbejde. Et arbejde, er det i alle sammen skal leve af. Den løn i får har i tjent jer til, og din løn er lige så godt tjent som dine kollegaers. Gå eventuelt til jeres chef og ledelse og forklar hvad der foregår imellem kollegaerne.

Til chefen og ledelsen: Forefindes der konflikter på jeres arbejdsplads, er det jer som ledere der skal tage hånd om problemerne. Det kan være i form af personalemøder, kurser eller teambuilding. Hvis der er en konflikt imellem dig og en ansat, er i nødt til at forklare vedkommende hvad i forventer af ham / hende. Modtag gerne feedback på hvad de også forventer af jer. Ofte når der er konflikter, er det fordi der er dårlig kommunikation. Denne kommunikation skal ændres fra begge sider. De fleste ansatte, vil altid gøre deres bedste, mens de er på arbejde. Engang imellem er det udfordrende at gøre sit bedste, især hvis jeres ansat ikke forstår opgaven, eller hvis i som ledere ikke forstår at enkelte opgaver bør udføres i et samarbejde.

  • Det hele handler om dialog og kommunikation
  • Situationsfornemmelse
  • Hjælp hinanden i stedet for at modarbejde hinanden
  • Lyt og lær af hinanden
  • Forklare igen og igen, indtil alle er med på opgaven og dens værdighed
  • Ærlighed og troværdighed

Hvis man sidder fast

Ofte når der sker konflikter på en arbejdsplads, kan det være fordi virksomheden ikke tjener nok penge og er havnet i en presset situation. Dette vil på den eller anden måde ske for alle virksomheder. Men det hjælper absolut ikke at råbe ad hinanden. Hvis hele virksomheden sidder fast, så er det måske på tide at mødes til et morgenmøde.

Anvend f.eks.:

  • Start selv som chef og ledelse med at håndtere konflikterne. Hvis dette er umuligt, overvej de følgende muligheder
  • En coach der kan hjælpe jer på rette vej
  • Fem dages teambuilding kursus
  • Rådgivere og vejledere til den interne kommunikation
  • Kollegaer imellem: Hold den gode tone. Er der nye kollager iblandt jer, sørg for de føler sig velkommen

Heldigvis findes der metoder hvor man kan få hjælp i virksomheden. Skab resultater som et team, anvend samarbejde.

Leave a comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *